ALERJİK DERİ DÖKÜNTÜLERİ | Uzm. Dr. Aslı Şahin - Dermatoloji, Bolu

ALERJİK DERİ DÖKÜNTÜLERİ

Alerji nedir?

Alerji bağışıklık sisteminin anormal bir yanıtı olarak tarif edilir. Alerjisi olan bireylerin bağışıklık (immün) sistemi çevredeki polen, küf, hayvan tüyleri gibi çoğunlukla zararsız olan maddelere (alerjen) karşı yoğun bir reaksiyon geliştirir. Alerjen (alerjiye neden olan maddeler) ile karşılaşan normal bireylerde bu yanıt kontrol altındadır.

Son zamanlarda ülkemizde ve tüm dünyada alerjik hastalıkların sıklığında bir artış gözlenmektedir.

Alerjinin nedenleri nelerdir?

Yapılan araştırmalarda bir kişide alerji gelişmesinde genetik yatkınlığın önemli bir faktör olduğu gösterilmiştir. Anne ya da babasında alerjik hastalık olan bireylerde daha çok alerjik hastalık gelişebilmektedir.

Genetik faktörler dışında çevresel faktörler de alerji oluşumunda rol oynayabilir. Herhangi bir alerjen ile sık karşılaşma durumunda daha çok tepki, yani daha fazla alerjik hastalık gözlenmektedir. Yaşanılan çevrede alerjenlerin yoğun olarak bulunması alerjik reaksiyonların daha sık ve şiddetli gözlenmesine neden olabilir. Şehir merkezlerinde alerjenlerle karşılaşma oranı, kırsal kesimlere göre daha fazladır. Yaşam şekli ve çevresel farklılıklara göre de alerjik hastalık gelişme oranları değişmektedir.

Alerji nasıl oluşur?

Bazı kimselerin vücutları bir takım maddelere soluyarak, yutarak ya da deri teması yoluyla maruz kaldığında (polen, yiyecekler,güneş..gibi) tepki gösterir. Bu maddeye/maddelere alerjen, vücut tarafından gösterilen tepkiye ise alerjik reaksiyon denir.

Alerjik reaksiyonda vücut immunglobulin E (IgE) adı verilen özel bir tip antikor üretmeye başlamaktadır. IgE alerjen ve mast hücresi başta olmak üzere dokuda ve kanda bulunan özel hücrelere bağlanır. Mast hücrelerinden (insan savunma hücresinde görevli bir hücre) histamin ve pek çok madde salınır ve bu maddeler alerji semptomlarının (döküntü, kaşıntı, ağız burun akıntısı gibi) gözlenmesine neden olmaktadır.

Anafilaksi nedir?

Alerjik belirtiler hafif, orta veya şiddetli şekilde ortaya çıkar. Anafilaksi hızlı gelişen ve ölüme sebep olan ciddi bir alerjik reaksiyondur.

Alerjiden korunma ve tedavi seçenekleri

Alerjik belirtilerin yönetiminde ilk olarak bulunabiliyorsa tetikleyici olan alerjenden uzak kalma; ikinci aşamada da çeşitli sistemik ve topikal ilaçlar ve immunoterapi yer alır.

İmmunoterapi yani aşı tedavisi bağışıklık sistemin alerjenlere yanıtını değiştirmeyi hedefleyen uzun süreli bir tedavidir. Hastanın duyarlı olduğu alerjenler giderek artan dozda verilerek duyarsızlaştırma (desentisizasyon) sağlanması amaçlanmaktadır. İmmunoterapi tek bir antijene karşı yapılabilen ve oldukça uzun süren bir yöntemdir. Pek çok alerjik hastalıkta birden fazla alerjen rol oynadığı için immünoterapi günümüzde pek çok kullanılabilen bir yöntem değildir. Fakat arı venomu (zehri) alerjisi gibi durumlarda uygulanabilir.

Cilt alerjileri, bağışıklık sisteminin bir alerjen ile tetiklenmesi sonucu oluşan, çoğunlukla kaşıntı ile kendini gösteren bir grup hastalıktır. Alerjik cilt hastalıkları ilaçlar, enfeksiyonlar, böcek ısırıkları ya da gıdalara yanıt olarak oluşabilir. Sık görülen cilt alerjilerinden biri egzama yani atopik dermatittir. Çoğunlukla ciltte yoğun bir kaşıntı hissiyle birlikte tekrarlayan döküntü, deride kuruluk ve pullanma gözlenmektedir. Genellikle erken çocukluk döneminde başlar. Hastanın yaşına göre vücudun farklı bölgelerinde ortaya çıkar. Tedavide genellikle lokal uygulanan ilaçlar kullanılmaktadır. Cildin nemlendirilmesi ve koruyucu tedaviler son derece önemlidir. Kurdeşen olarak bilinen ürtiker ise ciltte şişlik, kızarıklık ve kaşıntının belirgin olduğu döküntülerdir. Ürtiker besinler ya da ilaçlara bağlı alerjik reaksiyonlar ve enfeksiyonlar sırasında ortaya çıkabilmektedir. Antihistaminik ilaçlar ürtikeri kontrol etmede başarı sağlar. Bir diğer cilt alerjisi de vücudumuzun dış yüzeyine temas eden maddelere karşı gelişen temas alerjisi olarak da adlandırılan kontakt dermatittir. Alerjenden uzak durulması tedavinin esasını oluşturmaktadır. Tanıya yönelik gerekli alerji testlerinin uygulanması ve tedavinin düzenlenmesi için lütfen bir alerji uzmanına başvurunuz