FOLİKÜLİT (KIL KÖKÜ İLTİHABI) | Uzm. Dr. Aslı Şahin - Dermatoloji, Bolu

FOLİKÜLİT (KIL KÖKÜ İLTİHABI)

Folikülit kıl kökü iltihabıdır. Kılı çevreleyen ağrılı bazen içi irinli şişlik olarak görülmektedir. Boyun ve kasık gibi derinin kıvrım yerleri ile sakal bölgesi ya da cinsel organlar gibi sürtünmeye maruz kalan alanlarda daha kolay oluşur. Bazı durumlarda folikülit ortaya çıkma riski artar. Bunlar; sıcak ve terleme, aşırı kilo, dar kıyafetler, tıraş olma (özellikle sık ve tahriş edici tıraş), vücut direncini azaltan bazı hastalıkların varlığı (şeker hastalığı, lösemi, AIDS gibi) akne ya da egzema gibi bir deri hastalığının varlığı, deri bütünlüğünün bozulduğu durumlar (sıyrıklar, ameliyat yeri kesisi gibi), bazı ilaçların uzun süreli kullanımı ve temiz olmayan küvette yapılan sıcak banyodur.

Hafif olgularda o bölgeye uygulanacak sıcak kompresler ile birkaç gün içerisinde kendiliğinden iyileşme görülebilmektedir. Folikülitli olan deri bölgesi temizleyiciler ile temiz tutulmalıdır. Daha şiddetli ve sayıca artmış folikülitlerin tedavisinde antibiyotik kremler ya da ağızdan antibiyotik kullanılmaktadır. Çok ilerlemiş olgularda biriken cerahatin akıtılması için folikülit üzerinde kesi yapılması şeklinde küçük bir cerrahi işlem gerekebilir.

Kıl dibinde oluşan enfeksiyonlardır. Tıbbi adı folikülit olan kıl kökü iltihabı derinin kıl çıkan herhangi bir yerinde görülebilir. Erkeklerde traş sırasında sakallara bulaşan mikroorganizmalar, başa gerek aksesuar ya da gerekse ihtiyaç için takılan gereçler buna sebep olabilmektedir.

Follikülitler en çok boyun, kasık ve genital bölge gibi sürtünmeye maruz kalan bölgelerde görülür. Bu sürtünme sonucu oluşan tahriş mikropların kıl köklerine girmesine neden olmaktadır. Böylece kök çevresinde enfeksiyon ve apseleşme olur. Sakal traşı sırasında cildin tahriş edilmesi folikülit nedenlerinden birisidir. Ayrıca sakalın deri yüzeyinden çıkmadan geri dönmesi folikülite yol açan bir diğer sebeptir.

Hastalarda önce bir sivilce şeklinde başlar. Sonra bu bölgede bir kaşıntı olur. Kaşıntıyı deri döküntüleri izler. Bu durum saç ve sakal bölgesinde ise irinli akıntılar olabilir. Bu akıntılar arkasından kabuklanma gerçekleşebilir. Bu durum en sık boyun, kasık ve genital bölgede görülür.

Kıl diplerindeki iltihap derine doğru yayılmaya başlayınca şişlikler oluşmaktadır. Bunlar sızlayan ve kabuk tutan içi apse dolu kabarcıklar şeklindedir. Bu dönemde hasta ağrıdan yakınır. Daha sonra bu apselerin olduğu yerde yara izleri oluşmaktadır.

Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Folikülit çoğunlukla korkulacak bir durum değildir. Ama tedavi edilmezse enfeksiyon yayılabilir. Diyabetli olan, kortizon kullanan veya kemoterapi gören kişilerde bu durum görülebilir. Enfeksiyon yayılırsa mikroorganizmalar kan dolaşımına girerler. Sepsis denilen bir tablo gelişir ki bu nadirdir. Fakat çok ciddi bir durumdur. Ölümcül olabilmektedir. Acil yoğun bakım tedavisi gerekir. Bu hastalarda bilinç bulanmaya başlar. Hasta uyaranlara cevap vermez. Bilinç kaybı görülebilir. Hastalarda yüksek ateş olur. Dudaklarda morluk oluşur. Hasta oksijen ihtiyacı içindedir. Kalp hızlı artmaktadır. Hastanın şiddetli ağrısı vardır.

Folikülitler çeşitli şekilde derinin tahrişi ile oluşan bir durumdur. Yünlü, sıkı giysiler, başa takılan çeşitli gereçler deride bozulmaya yol açarak folikülit dibinde enfeksiyon oluşmasına yol açmaktadır. Erkeklerdeki folikülitin en büyük nedeni sakallardır. Sakalların ters çıkarak tekrar cilde girmesi ya da traş sırasında cildin kesilmesi, tahriş edilmesi folikülite yol açar.

Folikülitler boyunda virütik enfeksiyonlar sonucu da oluşabilir. Özellikle herpes virüsü bu konuda sorumludur. Uzun süreli antibiyotik kullanılması, yeterli hijyen koşullarına uyulmamış, dezenfeksiyonu iyi yapılmamış havuzlara girmek, herpes enfeksiyonuna sebep olabilir. Bu havuzlar aynı zamanda çeşitli mantar enfeksiyonlarının bulaşmasına yol açabilmektedir.

Diyabetli hastalar, uzun süre kaplıca tedavisi gören kişiler, uzun süre kortizon kullananlar (özellikle bunların merhemlerini kullananlar), uzun süreli antibiyotik alanlar, şişmanlar, travma sonucu derisinde hasar oluşan kişiler folikülite daha çok yatkındırlar.

Özellikle yukarıda tanımlanan kişiler deride sürtünme oluşturacak kadar çok dar giysilerden kaçınmalıdır. Traş olurken ciddi yaralanmamaya özen gösterilmelidir. Her gün mutlaka banyo yapmaları ve terli kalmamaları sağlanmalıdır. Kiloluysa zayıflamalıdır.

Folikülit ilk başlangıçta yukarıdaki önlemler alınarak ve gerekli tıbbi ilaç tedavisi ile düzelmektedir. Düzelmeyen vakalarda enfeksiyon oluşmuşsa enfeksiyonun türüne göre gerekli ilaçlar kullanılmalıdır.

Alıncak Başlıca Önlemler

Bu tıbbi tedavi ile birlikte vaka sürekli tekrar ediyorsa ve hasta kiloluysa zayıflatılmalıdır. Yüzde oluşan folikülitlerde kişi mümkün olduğunca elektrikli traş makinesi ile traş olmalıdır. Bunun mümkün olmadığı durumlarda en azından her traştan sonra jiletin değiştirilmesi gerekmektedir. Foliküliti olan kişiler kullandığı sabun ve şampuanları mutlaka uzman hekime danışarak kullanmalıdır. Özellikle spor yapan kişiler kişisel hijyen konusunda daha dikkatli olmalıdır. Her gün mutlaka duş almalıdır. Son olarak da bu kişiler sıkı giysiler giymemeli, mümkün olduğunca bol giysiler tercih etmelidir.