SEBOREİK DERMATİT | Uzm. Dr. Aslı Şahin - Dermatoloji, Bolu

SEBOREİK DERMATİT

Daha çok saçlı deri, kaş dipleri, burun kenarı, yanaklar, kulak iç ve dış kısımlarında, pembe renkli kızarıklık üzerinde sarı yağlı kabuklanmalar şeklinde olan bir egzamadır. Bazen göğüste ve koltuk altında da ortaya çıkabilmektedir. Yorgunluk ve emosyonel stres hastalığı artırabilmektedir. Deride zararsız bir şekilde yaşayan Malassezia isimli mantar mikrobunun aşırı artışı ve buna karşı deri savunma sisteminin verdiği aşırı yanıt nedeni ile oluştuğu düşünülür.

Tedavide saçlı deri için çinko pirition, selenyum sülfit, ketokonazol içeren kepek karşıtı şampuanlar düzenli kullanılmaktadır. Şampuan saçlı deride 5-10 dk bekletildikten sonra durulanır. Kepeklerin kalın olduğu hastalarda salisilik asitli, soyucu özelliği olan solüsyonlar yardımcı olur.

Yüzdeki ve vücuttaki şikayetler için mantara yönelik kremler tavsiye edilir. Kızarıklığın belirgin olduğu durumlarda ise kortizonlu kremler kullanılmaktadır. Kulak iç kısmı için ise kortizonlu kulak damlaları faydalı olur.

Seboreik dermatit; deride kızarıklık ve pullanma ile seyreden kronik (uzun süreli, tekrar eden) bir deri hastalığıdır.

Seboreik dermatit çoğunlukla saçlı deride, yüzde (özellikle kaşlarda ve burun kenarlarında) göğüs ve sırt bölgesinde ortaya çıkmaktadır. Seboreik dermatitin en erken belirtisi; saçlı deride kepeklenmedir. Daha sonra deride kızarıklık ve sarımsı yapışkan kabuklar ortaya çıkmaktadır.

Seboreik dermatit, tedavi edilmediği takdirde yayılabilen bir deri hastalığıdır. Bu yüzden zamanında müdahale edilmesi için doktora başvurmak gereklidir.

Klinik durum açısından seboreik dermatit; seboreik egzama ile sedef  hastalığı arasındadır. Bu sebeple seboreik dermatitin tedavisinde; sedef hastalığını tetiklediği bilinen iltihabi durumların tedavi edilmesi ve sedefi tetikleyen ilaçların kullanılmaması önem taşır.